[Oamenii locului vorbesc despre dispariții/ atât de puțină încredere în rasa umană] și alte poeme
Oamenii locului vorbesc despre dispariții
atât de puțină încredere în rasa umană
De ce suntem luați ca personaj colectiv
când avem contract individual
și propria legătură cu aceste locuri –
legătura n-a apărut prin contract
ci prin ceva ce fiecare dintre noi avea
și încă are la nivel celular descris fractalic prin câte o familie
și dorința de-a ne desprinde de ea, de-a o depăși.
Nu vorbim despre asta.
În clădirea vechii fabrici am fost aduși s-o igienizăm
imediat lângă clădire începe pădurea, dimineața contemplăm ceața
pulverizată pe munți
o ceață albăstruie despre care sătenii din apropiere ne-au avertizat
sau așa-și amintește unul dintre noi serile
sunt ani de când nu i-am mai văzut pe săteni
singurul contact cu ei e mâncarea pe care ne-o lasă în dreptul porții ruginite
inițial ne simțeam ca niște zei cărora li se dăruiesc ofrande
acum tot mai rar,
ne-am obișnuit
am acceptat obișnuința și avertismentul ca pe cele două moduri ale sistemului nostru.
Poate că noi trebuia să fim cei purificați, crede unul dintre noi
cât timp împletește figurine din plante
avatarul meu ierbar o să mă vegheze, spune,
doar la masă mai vorbim
în rest fiecare lucrează singur și singur își întocmește raportul
în care – fiecare o știe – înșiră cum îi detestă pe ceilalți doi
dar e ca și cum nu-ți mai pasă
după ce zilele în trei timpi – muncă, masă, raport și repeat –
ne-au nivelat tot ce speram și voiam
nu ne mai știm pe noi, nu ne știm între noi
suntem știuți de alții, de cei care ne-au adus aici
suntem știuți dar doar ca niște flavor-uri ale unei înghețate apocaliptice
unul verde, altul bleu, altul roz cu șoareci
un nor de repulsie e tot ce ne unifică.
Se cheamă echipă.
Nu am reușit să strângem tot molozul rămas al fabricii
dar simți cum fiecare și-a strâns molozul din ce i-a fost luat
și și-a făcut propria fabrică unde
rememorarea succesului e mai mult decât succesul, rememorarea plăcerii e mai mult decât plăcerea,
rememorarea sexului e mai mult decât sexul, comunicarea/ comuniunea mai puțin
apartenența
rememorarea copilăriei e mai mult decât copilăria
femei goale și mașini sport tatuate pe piele
tatuaje de-o zi din gume care-și pierd gustul
a dispărut din noi figura săteanului pe care toți trei l-am ucis
oamenii de aici oricum cred în dispariții
din cauza luminii, a pădurii, a ceții,
din cauză că vrem să știm de ce și vrem să știm cine și cum, tu știi de ce și cine?
și fiecare lucru mic sortit să facă pui pe care-i ascunzi de ceilalți
din instinct
pentru că e mai bine, nu?, e mai sigur
de ce e sigur nu știi
e o legătură pe care nici cei care ne-au adus aici n-o au și nici vreunul dintre voi n-o are
a urlat unul dintre noi într-o seară
unul dintre noi poate chiar eu
am izbucnit în plâns
că eu nu-s rău
sunt doar obosit,
foarte
foarte
obosit.
***
După pandemie i s-a dus inocența
nu a dat chiar peste ce gândeau ceilalți când îi spuneau Învață să te iubești!
ci un amestec balcanic de dispreț și me me me
s-a insinuat în raporturile ei
garderoba ei – cu tocuri de pisicuță și glamcore –
a beneficiat cel mai mult.
***
Pe neașteptate, a revenit moda anilor 2000
dar Monica Bellucci nu mai este tânără.
Manichiura pe care ți-ai făcut-o singură versus
manichiura cu gel făcută la salon
nu cine știe ce în rest, dar când îți pun în față unghiile astea perfecte
mâinile cu unghii perfecte lăptoase performante –
pentru că trebuie să fim mâinile noastre, ustensilele prin care suntem
gata să servim,
gata să atingem ceea ce oferim altcuiva, clientului,
clientul unui client.
Mâinile acestea pot fi folosite de oricine/ pot sta la dispoziția oricui.
În ultima jumătate de oră, am tot încercat să găsesc
sursa acelui fior de neliniște și nesiguranță care m-a petrecut
aș putea la fel de bine s-o las unde e
să fie acoperită de fapte diverse și imagini ale bunăstării altora
așa cum apar în articole
la ce bun scormonirea
zgândărirea
e un rău pe care-l știi, nu-l vezi și ți-l dai ție
fie că zgândăr acum, fie că nu, e cert faptul că va veni peste mine
mai bine să văd acum sursa acelei neliniști, s-o decupez aseptic acum
când o pot încă analiza și nu am multe
de încasat de pe urma ei.
Prefer să trăiesc lovitura înainte
sunt alții care trăiesc lovitura doar când apare lovitura
dacă neliniștea – ca un alunecos pește rapid – a apucat să li se strecoare pe sub radar
o lasă așa, case closed, încercând să uite că au depistat-o
poate că de fapt nici n-au depistat-o
de ce atâta încredere în propriul sistem de alertare?
Îmi desprind și mușc o pieliță din jurul unghiei degetului mare
mâinile astea nu arată perfect, performant
încă naivitatea de-a crede că-s altceva – mai mult – decât funcția
în acest sistem
pentru acest sistem
post acest sistem
de fapt, când mă uit la manichiura lăptoasă și strălucitoare a fetei bogate
știu că nicicând revolta ei în fața părinților ei n-a fost chiar intensă
îmi spun că revolta copiilor săraci față de părinții lor e mai autentică
ei chiar trebuie să ajungă altundeva
e un tren pe care nu-l pot pierde
și-mi amintesc mirosul banchetelor grena – și mirosul era grena, stătut –
din compartimentele unde călătoream cu mama către munte
când eram mică și mă uitam pe geam tot drumul
suflul de munte știam că-mi va reda speranța
mama purta un sarafan cu mulți nasturi.
Și regăsesc fiorul acela, ca un pește alunecos:
ridurile recente ale mamei mele.
Leave a comment